Petycja o poszerzenie zakresu świadczeń dla Kobiet w ciąży o usługi monitorowania stanu ciąży
Kierownik Jednostki Samorządu Terytorialnego (dalej JST) - w rozumieniu art. 33 ust. 3 Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 , 583)
Dane Podmiotu wnoszącego petycję znajdują się poniżej oraz w załączonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach ( tj. Dz.U. 2018 poz. 870)
Data dostarczenia zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740)
Adresatem Wniosku/Petycji* - jest Organ ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny za pośrednictwem adresu e-mail pod którym odebrano niniejszy wniosek/petycję. Rzeczony adres e-mail uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu.
W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695)
Preambuła Wniosku/Petycji*:
Jak wiadomo powszechnie, w polskim systemie prawnym - art. 68 ust. 3 Konstytucji RP - stanowi expressis verbis
: „(…)
Władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku.
(…)
Deklaratywny i bezwzględny charakter tego przepisu - powinien wymuszać na polskiej służbie zdrowia ciągłe zwiększanie i unowocześnianie proponowanych usług zdrowotnych dla kobiet w ciąży, usług, które nie tylko zapewnią stricte fizyczny komfort dla Kobiety i Płodu - ale także komfort psychiczny i świadomość, że Kobieta w każdej chwili może liczyć na pomoc - bez względu na to czy jest w stanie podjąć z własnej inicjatywy działania samo monitorujące i prewencyjne.
Trybunał Konstytucyjny - potwierdził taki sposób rozumowania.
Zakres podmiotowy art. 68 ust. 3 Konstytucji odnosi się do troski o kobietę, jak i o troskę o zapewnienie rozwoju Narodu. TK ponadto, analizując
pojęcie „szczególnej opieki zdrowotnej”, stwierdził, że „podstawowe znaczenie w tym zakresie mają trzy następujące ustalenia: po pierwsze, szczególna
opieka zdrowotna ex definitione wykracza poza sferę zwykłej, powszechnej opieki zdrowotnej, powinna więc być wzmożona, intensywniejsza lub bardziej wyspecjalizowana, czyli dostosowana do specyfiki potrzeb charakterystycznych dla danej grupy podmiotów, po drugie, celem opieki zdrowotnej
jest nie tylko leczenie i rehabilitacja, ale również dbałość o zachowanie zdrowia oraz po trzecie zapobieganie chorobom. Wobec czego, konstytucyjne gwarancje szczególnej opieki zdrowotnej dla kobiet w ciąży nie dotyczą jedynie świadczeń bezpośrednio związanych z samym porodem ani świadczeń zdrowotnych przysługujących na wypadek wystąpienia choroby lub urazów. Szczególna opieka zdrowotna nad kobietą ciężarną powinna odnosić się do całego okresu związanego z ciążą i obejmować zarówno nadzór nad zdrowiem kobiety, jak i czynności stricte profilaktyczne.
Ponadto:
ZOZ’y gminne często nie posiadają skrzynek podawczych - ani dedykowanych adresów e-mail - dlatego niniejszą petycję/wniosek kierujemy za pośrednictwem Gminy ?miasta i wnosimy o przekazanie jej w trybie art. 65 Ustawy Kodeks Postępowania Administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695) do miejscowo właściwego ZOZ’u (ZOZ’ów, Szpitali) dla terenu Gminy/Miasta.
Pozwalamy sobie zacytować brzmienie przedmiotowego artykułu:
§ 1. Jeżeli organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego (…) "
Reasumując wnosimy biorąc pod uwagę art 65 kpa oraz uzasadniony społecznie - interes pro publico bono: o przekazanie poniższego pisma do wszystkich miejscowo właściwych dla Gminy ZOZ’ów i Szpitali
Wnioskodawca jest w pełni świadomy, że Szpitale Powiatowe i ZOZ’y nie są bezpośrednio podległe Gminie/Miastu.
Jednakże zgodnie z tym co wskazano w powyższym uzasadnieniu - biorąc pod uwagę argumentowany aspekt pro publico bono oraz problem ze skrzynkami poczty elektronicznej tych jednostek - wnosimy o przekazanie poniższego wniosku do ZOZ’ów i Szpitali Publicznych (Szpitale Powiatowe) miejscowo właściwych dla terenu Gminy.
Reasumując Wnioskodawca wnosi o przekazanie poniższego wniosku do miejscowo właściwych placówek sektora publicznej służby zdrowia.
Oprócz powyższych argumentów związanych z uzasadnionym interesem społecznym pro publico bono - jako podstawę konieczności przedmiotowego przekazania - można zastosować ex officio - dyspozycję - art. 65 KPA
To, że wzmiankowane jednostki nie są bezpośrednio podlegle Gminie - nie ma oczywiście znaczenia przy stosowaniu art. 65 KPA.
Kierownik ZOZ / Prezes Szpitala Publicznego / Dyrektor innej Placówki Medycznej
Dane Podmiotu wnoszącego petycję znajdują się poniżej oraz w załączonym pliku sygnowanym kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do dyspozycji Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590) oraz przepisów art. 4 ust. 5 Ustawy o petycjach ( tj. Dz.U. 2018 poz. 870)
Data dostarczenia zgodna z dyspozycją art. 61 pkt. 2 Ustawy Kodeks Cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740)
Adresatem Wniosku/Petycji* - jest Organ ujawniony w komparycji - jednoznacznie identyfikowalny za pośrednictwem adresu e-mail pod którym odebrano niniejszy wniosek/petycję.
Rzeczony adres e-mail uzyskano z Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu/Jednostki lub był w posiadaniu i został użyty przez inną Jednostkę Administracji Publicznej - w trybie art. 65 KPA.
W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695)
Preambuła Petycji/wniosku*
Jak wiadomo powszechnie, w polskim systemie prawnym - art. 68 ust. 3 Konstytucji RP - stanowi expressis verbis
: „(…)
Władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku.
(…)
Deklaratywny i bezwzględny charakter tego przepisu - powinien wymuszać na polskiej służbie zdrowia ciągłe zwiększanie i unowocześnianie proponowanych usług zdrowotnych dla kobiet w ciąży, usług, które nie tylko zapewnią stricte fizyczny komfort dla Kobiety i Płodu - ale także komfort psychiczny i świadomość, że Kobieta w każdej chwili może liczyć na pomoc - bez względu na to czy jest w stanie podjąć z własnej inicjatywy działania samo monitorujące i prewencyjne.
Trybunał Konstytucyjny - potwierdził taki sposób rozumowania.
Zakres podmiotowy art. 68 ust. 3 Konstytucji odnosi się do troski o kobietę, jak i o troskę o zapewnienie rozwoju Narodu. TK ponadto, analizując
pojęcie „szczególnej opieki zdrowotnej”, stwierdził, że „podstawowe znaczenie w tym zakresie mają trzy następujące ustalenia: po pierwsze, szczególna
opieka zdrowotna ex definitione wykracza poza sferę zwykłej, powszechnej opieki zdrowotnej, powinna więc być wzmożona, intensywniejsza lub bardziej wyspecjalizowana, czyli dostosowana do specyfiki potrzeb charakterystycznych dla danej grupy podmiotów, po drugie, celem opieki zdrowotnej
jest nie tylko leczenie i rehabilitacja, ale również dbałość o zachowanie zdrowia oraz po trzecie zapobieganie chorobom. Wobec czego, konstytucyjne gwarancje szczególnej opieki zdrowotnej dla kobiet w ciąży nie dotyczą jedynie świadczeń bezpośrednio związanych z samym porodem ani świadczeń zdrowotnych przysługujących na wypadek wystąpienia choroby lub urazów. Szczególna opieka zdrowotna nad kobietą ciężarną powinna odnosić się do całego okresu związanego z ciążą i obejmować zarówno nadzór nad zdrowiem kobiety, jak i czynności stricte profilaktyczne.
Jak Podaje Główny Urząd Statystyczny (Raport dostępny w Sieci Internet)
W ciągu 10 lat liczba mieszkańców Polski spadła o 330 tys. osób – poinformował Główny Urząd Statystyczny opierając się na wstępnych wynikach Narodowego Spisu Powszechnego. Depopulacja i starzenie się ludności to – zdaniem ekspertów od demografii – liczne wyzwania, przed którymi stanie także polska oświata.
Według danych GUS nasze społeczeństwo starzeje się, co 5 mieszkaniec Polski ma ponad 65 lat. Przybywa ludności, zwłaszcza wśród kobiet, w wieku poprodukcyjnym. Mniej jest osób w wieku przedprodukcyjnym. Tu z kolei więcej jest mężczyzn.
Najwięcej gmin o ubytku ludności większym niż 10 proc. znajduje się na obszarach położonych na północnym wschodzie i na wschodzie Polski. Gminy o większym przyroście położone są wokół największych miast. Tam przyrost ludności jest większy niż 10 proc.
Zachęcamy również do zapoznania się z wynikami protokołu pokontrolnego NIK - poświęconego tematyce depopulacji - o sygnaturze LOP.430.001.2020 Nr ewid. 33/2020/P/19/093/LOP - raport dostępny w sieci Internet.
Biorąc pod uwagę powyższe:
Osnowa Wniosku/Petycji
§1) Na mocy art. 61 Konstytucji RP, w trybie art. 6 ust. 1 pkt. 1 lit c oraz art. 6 ust. 1 pkt. 2 lit. c Ustawy z dnia 6 września o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2020 r.) wnosimy o przygotowanie spisu usług jakie Jednostka świadczy (może świadczyć) dla kobiet w ciąży z terenu miejscowo właściwego dla Adresata.
§1a) Wnosimy o podanie danych kontaktowych - osoby - Pracownika ZOZ/Szpitala, która w zakresie powierzonych jej obowiązków przez Kierownika JO - odpowiada za sprawy związana z Pakietem usług skierowanych dla kobiet ciężarnych (imię i nazwisko, telefon, adres e-mail, stanowisko służbowe, etc)
Petycja odrębna:
§2) Na mocy art. 63 Konstytucji RP w trybie Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tj. Dz.U. 2018 poz. 870) wnosimy petycję do Organu jw. o poszerzenie zakresu świadczeń dla Kobiet w ciąży o usługi monitorowania stanu ciąży.
Wnioskodawca ma na myśli usługi per analogiam - wg. funkcjonującego już na rynku polskim modelu realizowanego w formule permanentnego monitoringu funkcji życiowych kobiety ciężarnej wraz z przesyłem danych online do jednostki analizującej dane.
O tak zwanym monitorowaniu stanu ciąży w zaciszu domowym - można czytać w szerokim odnośnym - piśmiennictwie oraz w sieci Internet.
§3) Niezależnie od udzielonej odpowiedzi - w ciągu 7 dni od daty otrzymania petycji (termin ustawowy na udzielenie odpowiedzi jest dłuższy) w trybie Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. z dnia 20 stycznia 2011 r.) - wnosimy o podanie odnośnego numeru nadanego niniejszej petycji - zgodnie z wyżej wzmiankowanym aktem prawnym.
§4) Aby zachować pełną jawność i transparentność działań - wnosimy o opublikowanie treści petycji na stronie internetowej podmiotu rozpatrującego petycję lub urzędu go obsługującego (Adresata) - na podstawie art. 8 ust. 1 ww. Ustawy o petycjach - co jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na publikację wszystkich danych. Chcemy działać w pełni jawnie i transparentnie.
Zdaniem wnoszącego - niniejsze pismo należy go procedować dwutorowo w trybie ustawy o petycjach i ustawy o dostępie do inf. publicznej - dla zmniejszenia marnotrawstwa papieru i procedur biurokratycznych wniosek i petycję przesyłamy en-bloc - w jednym piśmie.
*Nie jest to łączenie trybów - zatem prosimy kwalifikować niniejsze pisma jako dwa środki prawne - wniosek i odrębną petycję - vide - J. Borkowski (w:) B. Adamiak, J. Borkowski, Kodeks postępowania…, s. 668; por. także art. 12 ust. 1 komentowanej ustawy - dostępne w sieci Internet.
W razie wątpliwości co do trybu jaki należy zastosować do naszego pisma - wnosimy o bezwzględne zastosowanie dyspozycji art. 222 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 256, 695)
Aby zachować pełną jawność i transparentność działań w trybie art. 8 Ustawy o petycjach - wnosimy o opublikowanie treści petycji na stronie
Wnosimy o zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie §7 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania s. i wniosków. (Dz. U. z dnia 22 styczna 2002 r. Nr 5, poz. 46) - na adres poczty elektronicznej monitorowanie.ciazy@samorzad.pl
§5) Wnosimy o to, aby odpowiedź w przedmiocie powyższych pytań i petycji złożonych na mocy art. 63 Konstytucji RP - w związku z art. 241 KPA, została udzielona - zwrotnie na adres poczty elektronicznej : monitorowanie.ciazy@samorzad.pl
§6) Wniosek został sygnowany bezpiecznym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym - stosownie do wytycznych Ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 162, 1590)
Petycja z dnia 22 września 2022 r.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Tomczyk Marek
- Data udostępnienia w BIP: 2022-09-29 19:14:38
- Informacja zaktualizowana przez: Tomczyk Marek
- Data ostatniej aktualizacji: 2022-09-29 19:35:00
- Liczba odsłon: 663
- Historia dokumentu: