Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2020 – 2023
L.p. |
Zakres działalności |
Realizujący zadania |
Sposób realizacji |
Termin |
1 |
Powołanie Koordynatora ds. dostępności |
Wójt |
Zarządzenie |
Wykonano |
2 |
Powołanie Koordynatora ds. dostępności cyfrowej |
Wójt |
Zarządzenie |
Wykonano |
3 |
Szkolenie z zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Udział w webinariach, warsztatach, konferencjach itp. z zakresu tematyki dostępności |
Realizacja w całym okresie działania |
4 |
Przygotowanie deklaracji dostępności |
Koordynator ds. dostępności Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Analiza stanu w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno- komunikacyjnej |
Wykonano |
5 |
Dokonanie analizy stanu obiektu Urzędu Gminy pod względem dostosowania do osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy |
Koordynator ds. dostępności Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Opracowanie planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, przekazanie do zatwierdzenia Wójtowi |
IV kwartał 2021 |
6 |
Dostosowanie strony internetowej i BIP do minimalnych wymagań w zakresie dostępności cyfrowej i informacyjno - komunikacyjnej |
Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Publikowanie tekstów, załączników zapewniających dostępność cyfrową. |
Realizacja w całym okresie działania |
7 |
Zapewnienie dostępności nagrań obrad Rady Gminy osobom ze szczególnymi potrzebami |
Osoby Merytoryczne Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Transkrypcja dźwięku na tekst z nagrania Sesji Rady Gminy |
Realizacja w całym okresie działania |
8 |
Sporządzenie Raportu o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zgodnie z art. 11 ustawy |
Koordynator ds. dostępności |
Wypełnienie formularza opracowanego przez ministra właściwego ds. rozwoju regionalnego, przekazanie do zatwierdzenia Wójta następnie podanie do publicznej wiadomości na stronie BIP-u |
Wykonano |
9 |
Przestanie Raportów o stanie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami do organu o którym mowa w art. 11 ust 1 ustawy
|
Koordynator ds. dostępności |
Przesłanie zatwierdzonego raportu do Wojewody |
Wykonano |
10 |
Wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności:
|
Koordynator ds. dostępności Koordynator ds. dostępności cyfrowej we współpracy z pracownikami merytorycznymi |
Dostępność architektoniczna: W związku z planowanym remontem budynku Urzędu, stosowanie rozwiązań alternatywnych. W projektowanej dokumentacji remontu urzędu uwzględnić wszystkie wymogi zgodnie z ustawą.
Stosowanie oznaczeń kontrastowych, zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny.
Zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego.
Dostosowanie instrukcji bezpieczeństwa.
Wykonanie planu ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami.
Zakup krzesełka do ewakuacji.
Montaż windy dla niepełnosprawnych przy wejściu głównym do budynku Urzędu lub budowa podjazdu.
Dostosowanie wejścia do urzędu.
Zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynku urzędu.
Wydzielenie miejsca parkingowego dla osoby niepełnosprawnej z informacją poziomą i pionową.
Przygotowanie wydzielonego pomieszczenia na parterze dostępnego dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Remont ubikacji na parterze budynku urzędu w celu dostosowania dla osób ze szczególnymi potrzebami. Dostępność cyfrowa Dostosowanie strony internetowej do standardów WCAG2.1. oraz przestrzeganie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Dostępność informacyjno-komunikacyjna Informacja o zakresie działalności Urzędu w postaci elektronicznego pliku zawierająca tekst odczytywany maszynowo jak również nagranie treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania.
Obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z 19 sierpnia 2011 o języku migowym i innych środkach komunikowania się (poczta elektroniczna, strona internetowa).
Instalacja urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, montaż pętli indukcyjnej lub systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia. |
Realizacja w całym okresie działania 2021/2023 |
11 |
Zapewnienie dostępu alternatywnego oraz wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności |
Zapewnienie na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami wsparcia, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku. |
Realizacja w całym okresie działania |
12 |
Opracowanie procedur, wzorów dokumentów dostępnych cyfrowo |
Osoby Merytoryczne Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Opracowanie dokumentów, opracowanie instrukcji dla pracowników, szkolenie z zakresu stosowania |
Realizacja w całym okresie działania |
13 |
Monitorowanie działalności Urzędu Gminy w zakresie dostępności |
Koordynator ds. dostępności Koordynator ds. dostępności cyfrowej
|
Raport o stanie wdrożenia zaplanowanych działań. Raz w roku |
Realizacja w całym okresie działania |
14 |
Współpraca osób wyznaczonych przez inne podmioty z powołanymi Koordynatorami |
Koordynator ds. dostępności Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Kontakt e-mailowy, telefoniczny |
Realizacja w całym okresie działania |
15 |
Wspieranie osób ze szczególnymi potrzebami |
Koordynator ds. dostępności Koordynator ds. dostępności cyfrowej |
Działania mające na celu ułatwienie dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjnej |
Realizacja w całym okresie działania |
Nazwa podmiotu: | Urząd Gminy Jastrząb |
Data sporządzenia: | listopad 2021 r. |
Opracowali: | Agnieszka Dąbrowska Koordynator ds. dostępności |
Marek Tomczyk Koordynator ds. dostępności cyfrowej | |
Zatwierdzam: | Andrzej Bracha - Wójt Gminy Jastrząb |
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Tomczyk Marek
- Data udostępnienia w BIP: 2021-11-22 13:09:44
- Informacja zaktualizowana przez: Tomczyk Marek
- Data ostatniej aktualizacji: 2021-11-22 13:37:20
- Liczba odsłon: 2226
- Historia dokumentu: